ZALAEGERSZEG A középmezőnyben végzett a Pannon Egyetem Mechatronikai Képzési és Kutatási Intézet hallgatóinak egerszegi csapata a tizedik pneumobil versenyen.

A sűrített levegő hajtású jármű alkotói a napokban számoltak be támogatóiknak a versenyről és mondtak köszönetet a segítségért. A léghajtásos autók, másként pneumobilok évről évre Egerben megrendezett versenyébe idén negyedik alkalommal neveztek be zalai egyetemisták. A hallgatók építette, sűrített levegő üzemanyagú járművek megmérettetése az Aventics Hungary Kft. kezdeményezésére jött létre 2008-ban. Az alap a cég által gyártott, alternáló mozgásra képes pneumatikus munkahenger. Ez a motorja a könnyűszerkezetes járműveknek, amelyekben a súlycsökkentés érdekében nagyon sok a kerékpáralkatrész. Május első hétvégéjén az egri Érsekkertben megrendezett versenyre hat ország 25 felsőoktatási intézményének 57 csapata nevezett, köztük a zalaegerszegi intézmény hallgatói, akik a SzakembAIRek névre keresztelték magukat. Az alumínium rácsszerkezetű autó három keréken gurul, elöl több lengőkaros futómű és a fogasléces kormánymű teszi könnyűvé az irányíthatóságot. A szóló, meghajtott hátsó kerékre lánc viszi át a nyomatékot két három-három fokozatú kerékpáragyváltó közbeiktatásával. A munkahenger által leadott alternáló erőt a fogasléces-fogaskerekes, két irányban szabadonfutós hajtómű alakítja át forgássá. Ezzel a megoldással sikerült felülmúlni az eddigi egerszegi pneumobilok eredményeit, ahogy erről a verseny élménybeszámolóján a fiatalok szóltak.

Az ügyességi pályát az elmúlt évhez képest 45 másodperccel rövidebb idő alatt teljesítettük, ami biztató mértékű javulást jelentett – fogalmazott a csapatkapitány, Neuhold Ádám.

pneumobil Czeili Bálint, Szemenyei Ákos, Neuhold Ádám, Nagy Krisztián és Czinki András (balról-jobbra) a versenyre épített háromkerekű pneumobillal Fotó: AG

Ez azt jelenti, hogy a 700 méteres kört kétszer sikerült teljesíteni, összesen 1 perc 46 másodperc alatt. Ezzel az indulás jogát végül ténylegesen megszerző 40 csapatból a 21. helyen végeztek. Az interneten is megtalálható versenyeredmények szerint a hosszú távú versenyhez 580 méteres pályát jelöltek ki, ezt kellett teljesíteni három kötelező sofőrváltással. Ebben az egerszegiek 1283 métert tudtak megtenni, ami a 26. helyhez volt elegendő. A harmadik versenyszámban a gyorsulást értékelték, ehhez 220 méteres szakaszt jelöltek ki a szervezők. A SzakembAIRek mobilja a mért szakaszon 27,86 kilométer/órás sebességre gyorsult, ami a 28. helyet jelentette számukra, de volt, amikor 30 felett suhant a gép. A feladatot 10 liter 200 bar nyomású levegővel kellett teljesíteni.

A csapat tagjai úgy látják, hogy legjobban a kormányzásban fejlődtek az elmúlt évhez képest, ráadásul műszaki gondok nélkül teljesítették a versenyt, amiből több csapat kiesett a járművek hibája miatt.

Jövőre újra benevezünk, néhány átalakítást tervezünk a járművünkön – árulta el Neuhold Ádám. – A meghajtott hátsó kereket kisebbre cseréljük, hogy jobban bírja a terhelést, és kevésbé legyen hajlamos a kilengésekre. Emellett a pneumatika csöveken használt csatlakozókat akarjuk nagyobbakra váltani, hogy az áramlási veszteség mérséklődjön, és ez által nőjön a teljesítmény.

A fiatalok hangsúlyozták, a versenyen nem tudtak volna részt venni, ha nem kapják meg a támogatást Zalaegerszegről és környékéről, hiszen tucatnyi cég járult hozzá a pneumobil megépítéséhez, de voltak fővárosi támogatóik is.

Zalai Hírlap

Arany Gábor

0
0
0
s2smodern

2018. január 12. péntek, 18:44

Szerző és fotó: Antal Lívia

nyiltnap 360x202Pályaorientációs nyílt napot tartott a Pannon Egyetem Mérnöki Karának zalaegerszegi Mechatronikai Képzési és Kutatási Intézete, melyen az érdeklődő középiskolások megismerkedhettek az egyetem által kínált továbbtanulási lehetőségekkel, valamint a gyakorlatot biztosító partnercégekkel.

Németh Sándor, a mérnöki kar oktatási dékánhelyettese köszöntőjében Keszthelyen, Nagykanizsán és Zalaegerszegen indított képzésekről beszélt, kiemelve a zalaegerszegi mechatronikai mérnökképzést, amit alapszakon nappali és levelező formában is elérhető. Jelenleg 120-an tanulnak ezen a szakon, köztük az a 38 fő, akiket tavaly vettek fel elsőévesként. Mint mondta, idén is 38 fő felvételével számolnak, de készen állnak arra is, hogy mindazon diákokat felvegyék, akik elérik az ehhez szükséges pontszámot. A zalaegerszegi kampuszon az élethosszig tartó tanulási programjukhoz kapcsolódóan szakmérnöki képzéseket is indítanak a már végzett szakemberek számára. Az oktatási dékánhelyettes kiemelte, hogy a Pannon Egyetem mérnöki karán végzett szakembereket az ipar is várja. A duális képzés célja éppen ezért az, hogy a hallgatók felsőfokú tanulmányi idejük alatt vállalati tapasztalatokat szerezzenek.

Vadvári Tibor alpolgármester azt hangsúlyozta, hogy a felsőfokú mérnökképzést a vállalatok igényeire reagálva indították el Zalaegerszegen. A város kedvező foglalkoztatási helyzete kapcsán beszélt a munkaerőhiányról is, ami miatt az önkormányzat egyre erőteljesebb szerepet kíván vállalni a közép- és felsőfokú szakemberképzésben. Középfokon az országban ennek egyedülálló példája a Duális Képzőközpont, mely a szakgimnáziumi képzéshez biztosít gyakorlati képzést. Működtetésében a vállalatok mellett a város is kiveszi részét, sőt egy új korszerű tanműhelyt kíván felépíteni.

Az önkormányzat minden évben közel 100 millió forinttal támogatja a helyi felsőoktatási intézményeket, emellett alanyi jogon járó illetve tanulmányi eredményhez kötődő ösztöndíjrendszerrel a hallgatókat. A műszaki képzésben tanuló zalaegerszegi lakhellyel rendelkező hallgatók alanyi jogon havi 15 ezer forintba részesülnek az első félévtől, említette meg példaként.

Az alpolgármester biztatta a jelenlévő diákokat, hogy a zalaegerszegi műszaki képzést válasszák annak magas színvonala miatt. A helyi vállalatok folyamatos mérnökigénye tekintetében az elhelyezkedés sem lehet kérdés. Ennek kapcsán szóba hozta a járműipari tesztpályát, ahol önvezető és elektromos autókat tesztelnek majd. Az itt folyó munkához az egyetem is csatlakozhat kutatás-fejlesztési tevékenysége révén.

A Pannon Egyetem mechatronikai mérnökképzése iránt több száz középiskolás érdeklődött. Alsónemesapátiban élő Pintér Milán műszaki informatikai szakon tanul a zalaegerszegi Széchenyi István Szakgimnáziumban. A végzős diák érdeklődésünkre elmondta, azért jött el a nyílt napra, mert érdekli a gépészet és a mechanika, ami továbbtanulási szándékaiban is szerepet játszik.

Zalai Hírlap

0
0
0
s2smodern

Arany Gábor

Zalaegerszeg – Megnőtt az érdeklődés a mechatronikai mérnök szak iránt, legalábbis ezt mutatják az előzetes adatok. Ez is elhangzott csütörtökön a mérnökképzésről tartott sajtótájékoztatón.

A Pannon Egyetem egerszegi mechatronikai képzési és kutatási intézet dékánja, dr. Szalai István arról számolt be, hogy az előzetes adatok alapján a felsőoktatásban továbbtanulók közül negyvennél többen jelölték meg első helyen a zalaegerszegi műszaki képzést.

eforma 1

Az e-Formula autó volánjánál Büki Barnabás, a hátsó stabilizátor szárny mögött Pekk Letícia, Vigh László és dr. Szalai István (b-j) Fotó: Katona Tibor

Ez a szám több mint kétszerese az egy évvel korábbinak. Úgy fogalmazott, komoly munkát fektettek a beiskolázásba, ennek gyümölcse látszik beérni. Arról is beszámolt, hogy két laboratóriumot hoztak létre, ahol szeptembertől a hallgatók kutatással, innovációval tudnak foglalkozni.

Ennek jelentőségét illusztrálandó példaként említette a sajtótájékoztatón is bemutatott e-Formula versenyautót, aminek a fejlesztésébe a Technológiai Centrum felkérésére két és fél éve kapcsolódtak be. A járműről Pekk Letícia és Büki Barnabás mérnökhallgató adott rövid tájékoztatót. A több teszten túljutott versenyautóban dolgozó 93 kW-os, 120 Volton üzemelő motor 400 Nm nyomatékot ad le, maximális sebessége így 80 km/óra, de váltó beépítésével ez jelentősen megnőhet. A dékán hangsúlyozta, az északi ipari parkban megépítendő járműtesztpálya további, meghatározó lehetőséget kínál majd az intézet számára.

Vigh László országgyűlési képviselő úgy fogalmazott, az elektromos versenyautó fejlesztésével a jövő felé indultak el, elérhetővé válik a káros anyag kibocsátása nélküli száguldás. Ennek jelentősége felbecsülhetetlen, hiszen a világon több milliárd belsőégésű motorral hajtott jármű közlekedik. A működtetésükhöz szükséges üzemanyag előállítása nem biztosítható a végtelenségig. Vigh László azt is közölte, hogy a volt Petőfi-laktanya területén működő intézmény további fejlesztéséről szóló tervek elkészítését kérte, és ígéretet tett a megvalósításuk támogatására.

Zalai Hirlap

0
0
0
s2smodern

Két év alatt megkétszerezte hallgatói létszámát a Pannon Egyetem mechatronikai mérnököket képző intézete Egerszegen.

Ez a tegnap délutáni ünnepélyes tanévnyitón hangzott el, amikor egyetemi polgárrá fogadták a 39 elsőéves hallgatót, akik a zalai megyeszékhelyen kezdik meg a Veszprém központú felsőoktatási intézményben folytatandó tanulmányaikat. Németh Sándor, a mérnöki kar dékánhelyettese méltatta a Mechatronikai Képzési és Kutatási Intézet eredményeit, kiemelve a fogadó város dinamikus műszaki fejlődésében a fiatalok számára adódó lehetőségeket. Dr. Gelencsér András, a Pannon Egyetem rektora beszédében hangsúlyozta, az elsőévesek részesei lehetnek annak a tudományos munkának, amely ezt a felsőoktatási intézményt a három legjobb hazai egyetem közé emelte az elmúlt években. Míg a tudományos munka a tudományterületek fejlődésébe enged betekintést, addig a tizenegy partnerintézmény részvételével itt zajló duális képzés a későbbi elhelyezkedésben nyújt felbecsülhetetlen értékű segítséget, hiszen már a tanulmányi szakaszban megismerhetik a munkaerőpiac igényeit, a vállalatok belső világát.

evnyito Pintér Krisztián nagyatádi elsőéves hallgató a fogadalomtétel pillanataiban

Zalaegerszeg várakozásait és kínálatát Balaicz Zoltán polgármester mutatta be az elsőéveseknek, s egyben arra figyelmeztetett, bár az ember magának tanul, a megszerzett tudás közkincs, s remélte, a diákok átérzik a nemzet befektetésének lényegét, ugyanakkor nem hagyják cserben saját sorsukat sem.

Üdvözölte a fiatalokat azon az úton, amelyre immár saját akaratukból léptek, s elmondta, annak sikeres végigjárásához Zalaegerszeg azzal járul hozzá, hogy 5,2 milliárdos kutatásfejlesztési programot indít a városban működő felsőoktatási intézményeket támogatva. Az épülő járműipari tesztpálya, a logisztikai központ, az autópálya felé vivő gyorsforgalmi út építése pedig jelzi, hogy a mechatronika már nemcsak a jövő, de a jelen tudományává vált, Zalaegerszeg számít az itt szerzett tudásra.

Az egyetem vezetői vázolták a folyamatosan megújuló képzési terveket, s biztosították a fiatalokat: a bizalmat korszerű, versenyképes tudás átnyújtásával, magas szintű oktatással hálálják meg. A képzés családias légköre erre garanciát ad, a relatíve kis létszám elmélyült munkát tesz lehetővé.

Szász Péter elnök, a Zalaegerszeg Felsőfokú Oktatásáért Közalapítvány kuratóriuma nevében két ösztöndíjat adott át.

Zalai Hírlap

0
0
0
s2smodern

mernokkepzes masfel 1

Tizenöt évvel ezelőtt indult el a zalai megyeszékhelyen a Budapesti Műszaki Egyetem gépészmérnök képzése.

Az évforduló kapcsán idézték fel az azóta megtett utat az Arany Bárány Hotel télikertjében pénteken rendezett konferencián.

A kezdet után nem sokkal a képzés a mechatronikai mérnök szakkal folytatódott, amit a Nyugat-magyarországi Egyetem vett át, jelenleg pedig a veszprémi székhelyű Pannon Egyetem részeként oktatnak évfolyamonként 30-40, elsősorban a megyéből, illetve a szomszédos térségekből érkező hallgatót. Erről dr. Szalai István, az egyetem mérnöki kar dékánja, az egerszegi mechatronikai képzési és kutatási intézet igazgatója beszélt érdeklődésünkre. A másfél évtized alatt közel száznyolcvanan szereztek mérnöki diplomát és mindannyian azonnal állást találtak. A jövőről szólva az igazgató elmondta: az országban elsőként kezdik meg a három évig tartó tesztmérnöki képzést, amivel már az autóipari próbapálya igényeinek kívánnak megfelelni.


mernokkepzes masfel 2A konferencián Balaicz Zoltán polgármester felidézte, hogy a felsőfokú műszaki oktatás ötletét dr. Gyimesi Endre polgármester és Szalai Annamária vetette fel 2001-ben. Az elképzelésük helyességét az eltelt évek igazolták. Az intézmény eddig tevékenységét megköszönve elismerő oklevelet nyújtott át dr. Szalai Istvánnak.

Zalai Hírlap

 

0
0
0
s2smodern

Közelgő események

2018. 12. 15.
Vizsgaidőszak
2019. 01. 17.
10:00 - 14:00
Nyílt Nap
2019. 01. 29.
Téli szünet

Duális kiadvány

01

© 2018 - Pannon Egyetem Mérnöki Kar Mechatronikai Képzési és Kutatási Intézet